Regine og Hedvig har inngått avtale met Equality Line om å ri på deres team. De andre norske rytterne på teamet er Iselin og Susanne Gjendemsjø, Marlin Hansen og Jan Auen Hafskjold. www.equalityline.se

TEAM ZINOBER BESTÅR AV FØLGENDE SAMARBEIDSPARTNERE:

Motto for oss på Stall Zinober er: "Best forbredt" idet ligger det at vi følger opp foring, skoing, helsesjekk, utstyr, trenings- og stevneplanlegging etter best evne. Derfor har vi valgt gode samarbeidspartnerne i vårt team innenfor alle fagområder.

 

Smed/Veterinær/Tannlege:

Aksel Viebe skor våre hester - han følger opp utrolig bra og tilrettelegger skoing i forhold til stevner.  Vi setter stor pris på Aksel.

Gard Skaar og Martin Hjelle er våre veterinærer  - disse følger opp mht. vaksiner, tenner, helseattester, akutte ting og forebyggende helsesjekker et par ganger i året. Vi kontrollerer hestene i god tid før ferier og store mesterskap.

Vi bruker Chris og Duncan som tannleger et par ganger i året - veldig fornøyde.

 

Geir Gulliksen -
presenterer sine synspunkt på hva han ivektlegger foran og under konkurranse, her kommer en kort oppsummering.
 
Geir fortalte at den viktigste egenskapen til en god rytter er å være ydmyk overfor hesten, andres og egne ferdigheter – hvis du innbiller deg at du kan alt og begynner å bli komfortabel – da må man virkelig skjerpe seg – alltid være åpen for ny kunnskap.
 
Ryttere må:
  1. Tro på det du gjør –
  2. Ansvar for å utvikle eget talent/gjøre det selv.
  3. Du må selv ha vilje og guts til å lykkes – stå på.
Det er ikke lettere for alle andre  -  ingen unnskyldning for at du selv ikke skal lykkes. Morten Dypvik og Tony Andre Hansen er gode eksempler på ryttere som har stått på å fått ansettelsesforhold/sponsorer ved å stå på å jobbe hardt.
  1. Man må forsake andre aktiviteter – være litt nerd
  2. Vær stabil/hold deg på sporet – tro på ditt eget opplegg, ikke tro at de andre har så mye bedre treningsopplegg en deg – hvis du stadig skifter blir det ikke stabilt
  3. Treningssystem
a) Hold hesten happy – individuelt for hver hest
b) Variasjon – travturer/kondisjon – legg grunnlaget i vintermånedene
c)   Bakkearbeid 2x i uken
d) Intervalltrening – kantring hvis underlaget er ok
e)    Unghester - repetisjon av alle øvelser
 
Formkurver – hvor lenge kan man holde formen? Taper ikke formen ved å ha to uker lettere trening/hvile.
Hestene må jobbes hver mandag etter stevne for å få ut melkesyren – ri lett eller longere, de kan heller få fri tirsdag.
 
Ryttere må planlegge ridningen – bestem deg for hva du skal øve deg på på forhånd
  • bygg opp timen slik du gjør på trening, lag planer for egentrening
  • Umotiverende for hesten at dere bare skritter rundt hvor rytter snakker i mobiltelefon. Ri aktivt og konsentrert for din egen og hestens sin del.
  • Ri aktivt 20 min - heller ut på tur hvis du ikke er motivert
 
Egenvilje er viktigst av alt – jobbe med sine svake sider og bygge videre på de sterke.
 
Følg fremdriftsplanen – ikke legg i pauser i treningen – de kommer automatisk
Lag kortsiktige og langsiktige planer:
 
Hesten trenger:
  • oppgaver som de mestrer
  • treningsplan iht målsetningene for å utvikle seg
 
Viktigste av alt for en rytter er HODE – alle har tillærte egenskaper, men vi mennesker kan omskoleres.
 
Tenk fremover – fortiden kan vi ikke gjøre noe med.
 
Selvtillitt
Selvtillitt
Selvtillitt
 
-          det å mestre mer og mer – øke oppgavene gradvis
Prøv å lykkes i treningen hver gang – ikke slurv i trening, da kommer du til å slurve i konkurranse også.
Man må tilpasse seg nivået man er på for ikke å bryte ned hesten – dette gjelder hele ekvipasjen, ikke se på naboen – alle utvikler seg i rykk og napp – følg din egen kurve
 
Nullstille seg – etter hver konkurranse/klasse. Se fremover
  • fortid er fortid – kan ikke spole tilbake
  • ikke kast bort energi på fortid – kan ikke endre resultatet/fortid
 
Motivasjonen er å gjøre det bedre fom NÅ og fremover – fremtiden. Mulighetene er mange – planlegg å se om det er ting som kan gjøres annerledes.
.
 
”Trene hode hver dag” – utslette angsten for å misslykkes. Ikke la dere påvirke av hva de andre har fått til. Konsentrer deg om deg selv. Aksepter å tape, men du trenger ikke å like det. Jobb videre, bli aldri høy på pæra, vær ydmyk ovenfor andre, hesten, trener, foreldre og alle rundt – det går opp og ned
 
Vær mentalt forbredt foran hver konkurranse: Man må forsake ”party” – foreldre er dårlige forbilder på mange stevner.
 
Maksimer mulighetene ved å være forberedt :
  • Legge seg tidlig
  • Spis riktig
  • Ha god tid foran til å klargjøre alt for å slippe stressmomentet
  • Skap dine egne ritualer for deg og hesten – lag rutiner – som gjør at du skjerper fokus/skaper mønstre/system på arbeidsoppgavene
  • Planlegg – stress ned
  • Ha et godt støtteapparat rundt deg som du stoler på, trener, hestepasser – drill rutinene med disse – slik at alle vet hva de skal gjøre til riktig tid.
 
 
Dette gir deg god samvittighet på at du har gjort alt du kunne for å være godt forberedt. ”Godt forberedt” er ditt nye motto. Skru på den positive / gode platen inni hodet ditt som gir deg de gode opplevelsene/gode følelsene.
 
Nerver: Bruke disse til noe positivt/yte litt mer/skape energi/trene det opp til noe positivt. Alle er nervøse – innrøm det og lær deg å kontrollere det, slik at du klarer å fokuserer på det du skal.
 
Vær din egen motivator og husk:
 
”Den som gir opp har tapt” – ingen, det er bare deg selv det kommer an på – ta ansvar, den eneste du kan forandre på er deg selv, og hvordan andre skal oppføre seg ovenfor deg - utifra din egen oppførsel. Du må få andre til å ønske å gjøre deg selv god.
 
Resultat = fersk vare, du er aldri bedre en ditt siste resultat, resultatet sier noe om hva du skal jobbe med i morgen – mer av det gode eller bygge videre stein på stein…..
 
Tusen takk til Geir!!!
 
 
Landslagsledelsen:
 
Når landslagsledelsen setter sammen lag – vurderer de rytterne etter hva hver enkelt kan tilføre:
A         Humor og glede
B         Vilje fra utøverne til å lykkes
C         Samarbeid
D         Respekt for hverandre, foreldre, trener, hesten og forbundet
 
 
 
Mental trening:
 
Husk –” Bra gjort - er bedre en bra sagt”, det hjelper ikke å prate om ting – det er handling som gir resultater.
 
Det er bare deg selv det kommer an på –
-          du velger selv hvordan du reagerer på ting som blir gjort eller sagt rundt deg
 
Oppgave om egenvurdering – ta utgangspunkt i hva som gjør deg selv glad og tenk/fokuser på dette når selv føler du trenger det .
 
  1. Egenskaper – Hva er jeg god på? Sett opp tre ting hvor du er god og 3 ting som du skal forbedre deg på.
  2. Ferdigheter – Sett opp tre ferdigheter du er god på og 3 ferdigheter som du skal forbedre deg på. Disse tre tingene skal du vise treneren din og vise hva du vil jobbe med – bli enig om et tidspunkt hvor du skap evaluerer deg selv om du har blitt bedre først før treneren uttaler seg.
 
Dette var det jeg fikk referert fra samlingen, Sørkedalsjentene var veldig fornøyd –
 
Hilsen ” ponni mamma” Monica Eiklid
 
 
 

 

 

Trening med Dirk Ahlmann:   Dirk har hatt to kurs med jentene denne vinteren, på Lierskogen under landslagstrening og i Sørkedalen over tre dager. Veldig motiverende, han kjenner jentene godt og fokuserer på detaljer og finmotorikk. Dirk er en av Geir Gulliksens samarbeidspartnere i Tyskland. Dirk utvikler unghester, samt har hingstestasjon på sin gård. Dirk var rytter hos Ludger Beerbaum i fem år, før han startet opp for seg selv.